چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هزاران نفر از مردم روسیه با تشکیل صف‌های طولانی برای آخرین دیدار با رئیس‌جمهور سابقشان، خارج از کلیسای جامع مسیح منجی، جایی که جنازه بوریس یلتسین در آن قرار داده شده، تجمع کرده‌اند.

به نوشته ال موندو، تلویزیون روسیه تصاویری از نزدیک شدن کاروان عزاداری به کلیسای جامع مسیح منجی پخش کرد.

این در حالی بود که نفرات هنگ نظامی کرملین به همراه ارکستر نظامی که در حال نوختن مارش عزا بود و تابوت یلتسین را مشایعت می‌کردند، در مسیر کلیسای مریم منجی در حال حرکت بودند.

کلیسای مسیح منجی در زمان ژوزف استالین دیکتاتور سابق اتحاد شوروی تخریب شده بود و بعد‌ها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دستور بوریس یلتسین، اولین رئیس جمهور روسیه، بازسازی شد.

پس از انتقال تابوت یلتسین، که با پرچم روسیه پوشیده شده بود، به کلیسا، همسرش نینا یلتسین، فرزندانش و سایر افراد خانواده یلتسین در نزدیکی تابوت قرار گرفتند.ولادیمیر پوتین نیز در کلیسا حضور یافته تا با رئیس سابق خود ووداع کند.

پوتین آخرین نخست‌وزیر دوران حکومت یلتسین بود و پس از آنکه وی به دلیل بیماری از مقام خود کنار رفت به جای وی رئیس جمهور روسیه شد.

گروه کُرکلیسای مسیح منجی و روحانیون این کلیسا آخرین مراسم مذهبی برای اولین رئیس جمهوری روسیه را برگزار کردند.

در میان مدعوین خارجی به این مراسم نیز اشخاص سیاسی شرشناسی مانند بیل کلینتون و جورج بوش پدر روسای جمهور سابق آمریکا، جان میجر نخست وزیر بریتانیا و پرنس اندره دومین فرزند الیزابت دوم ملکه بریتانیا نیز به چشم می‌خورند.

جنازه یلتسین پس از انجام مراسم مذهبی و احتراماتی که در سطح یک رئیس دولت برای وی به جا آورده خواهد شد،  در قبرستان نوو دویچیه در نزدیکی رودخانه مسکو به خاک سپرده خواهد شد.

البته همانگونه که پیشتر گفته شده بود، جنازه رئیس جمهور سابق روسیه در نزدیکی گور رایسا گورباچووا، همسر میخائیل گورباچف آخرین رئیس جمهور اتحاد شوروی دفن نخواهد شد.

ولادیمیر پوتین پیشتر وبه منظور گرامیداشت یاد یلتسین روز چهارشنبه25 آوریل(5 اردیبهشت) را عزای عمومی اعلام کرده بود.

کد خبر 20470

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز